Komunikatywność
Badania ukazują, że cechę tę przypisuje sobie praktycznie każdy tworząc swój życiorys zawodowy. Czy oznacza to, że wszyscy ją posiadamy? Oczywiście, że nie. Przypisują ją sobie w CV bowiem nawet osoby, których ściska w żołądku na myśl, że muszą się odezwać. Nie należy więc tego robić. Jeżeli lubimy rozmawiać powinniśmy szukać przede wszystkim pracy w działach obsługi klienta, w sprzedaży oraz na różnego rodzaju stanowiskach kierowniczych. W obecnych czasach jednak komunikatywności wymaga się na coraz to różnych stanowiskach pracy.
Komunikatywność wymagana jest już np. od informatyków, naukowców, nawet księgowych. Komunikatywność można jednak z powodzeniem ćwiczyć. Warto się bowiem poświęcić, gdyż kompetencja ta wymagana jest bardzo często. Należy ją ćwiczyć przede wszystkim rozmawiając z innymi ludźmi, załatwiając różnego rodzaju sprawy samodzielnie w urzędach i wszelkiego rodzaju instytucjach. Pamiętajmy również o tym, żeby nie wpisywać jej w życiorysie jeżeli jej nie posiadamy, gdyż zostanie ona w bardzo szybki i prosty sposób zweryfikowana już na samym początku naszego spotkania z potencjalnym pracodawcą. Gdy nasza komunikatywność jest nikła szukajmy zawodów, w którym preferowana jest przede wszystkim praca z różnego rodzaju przedmiotami, a kontakt z ludźmi ograniczony jest do minimum.